Ta strona korzysta z plików cookies. Kliknij przycisk, by poznać szczegółowe informacje! Polityka prywatności
Ok

Poradnik zakupowy: jak właściwie dobrać narty?

22. listopada 2013 | SKIINFO

Ski test 2014 - ©nskiv/wintersport.nl

Modeli nart jest mnóstwo - ale jak wybrać te właściwe?

Prawa autorskie: nskiv/wintersport.nl

Zwykle nie kupujemy co sezon nowej pary nart. Gdy więc przyjdzie czas na wymianę desek na nowe, wiele osób stoi przed dylematem, na co zwracać uwagę przy zakupie? Poniżej przedstawiamy przydatne wskazówki eksperta i wyjaśniamy podstawowe pojęcia.

Podstawa to dobry doradca

„Przy wyborze nart należy przede wszystkim prawidłowo ocenić swoje umiejętności. Następnie trzeba dopasować narty, odpowiednio do wagi i wzrostu. Istotnym pytaniem są także nasze ambicje. Czy chcemy doskonalić swoje umiejętności, czy jedynie rekreacyjnie zjeżdżać ze stoku? To wszystko znacznie ułatwi nam wybór najodpowiedniejszego modelu”, twierdzi Robert Psiuk, manager marek Dynastar i Lange. Dlatego tak naprawdę pomoc doświadczonego sprzedawcy ze specjalistycznego sklepu ze sprzętem sportowym zazwyczaj okazuje się niezbędna. Czerwone światełko powinno nam się zapalić, gdy handlowiec poleca nam konkretne narty, nie pytając wcześniej o powyższe kwestie. Najprawdopodobniej nie ma o doborze nart najmniejszego pojęcia.

Zdaniem Roberta Psiuka klienci mają tendencję do wybierania nart zbyt ambitnych, zbyt trudnych dla siebie. Często kupują też narty zbyt krótkie, zwłaszcza, że teraz wiele modeli ma tzw. rocker, który sprawia, że narta jest jeszcze krótsza. „Lepiej kupić narty odpowiednie do swoich umiejętności. W odwrotnej sytuacji nabieramy złych nawyków, które trudno potem będzie wyeliminować”, podkreśla Psiuk.

Przed wizytą w sklepie warto się jednak przygotować, przejrzeć najnowsze testy nart i dokonać choć wstępnego wyboru modeli, które mogłyby nas zainteresować. Poniższe informacje pomogą Wam rozeznać się w rynkowej ofercie.

Typy nart

W sprzedaży dostępne są w zasadzie prawie wyłącznie narty taliowane, czyli carvingowe. Taliowanie oznacza, że narta jest węższa po środku niż na końcach, co znacznie ułatwia wykonywanie skrętów. Niektóre modele są bardziej taliowane inne mniej. Od stopnia taliowania zależy promień skrętu narty.

Easycarver: To narty dla początkujących. Idealnie wybaczają błędy, łatwo wykonują skręty i zwykle są stosunkowo lekkie. Przeznaczone są do jazdy niskim lub średnim tempem.

Allround: Najczęściej kupowany rodzaj nart. Zwykłemu, nieco już wprawionemu narciarzowi pozwolą w stu procentach delektować się urlopem na stoku. To bardzo zwrotne narty umożliwiające bezpieczną jazdę nie wymagającą dużego wysiłku. Nie posiadają ani istotnych wad ani zalet. Idealnie nadają się do jazdy z umiarkowaną prędkością po przygotowanym stoku.

All Mountain: to narty o średniej szerokości (>75mm), które dobrze radzą sobie zarówno na przygotowanym stoku, jak i w głębokim śniegu. Dzięki zwiększonej szerokości narty tego rodzaju mają dużą wyporność, spokojnie się prowadzą. Na wyratrakowanej trasie  poruszają się jednak nieco wolniej.

Race: Jak sama nazwa wskazuje, to narty dla osób które lubią ostrą, szybką jazdę po stromych, przygotowanych trasach. Cechują się  dużą wagą, stabilnością i dobrą kontrolą toru jazdy. Wymagają jednak dużego nakładu siły oraz dobrej techniki jazdy. Dzielą się na narty: slalomowe (dzięki małemu promieniowi idealne do wykonywania wąskich, szybkich skrętów, dobrze trzymają się na lodzie) i gigantowe (dłuższe i mniej taliowane, utrzymują stabilność w skręcie o dużym promieniu).

Crosscarver: nieco łatwiejsza w prowadzeniu wersja nart typu race, są mniej twarde a przez to też wymagają mniejszego nakładu siły.

Freeride: bardzo szerokie narty, które najlepiej czują się w głębokim puchu. Dzięki dużej szerokości (nawet do 120 mm) płyną po powierzchni, nie zapadają się i dają narciarzowi poczucie prawdziwego surfowania w śniegu. Dostępne też w wersji z podniesionymi tyłami zwanej „Twintip Backcountry“, która umożliwia jazdę zarówno przodem, jak i tyłem, co ma szczególne znaczenie przy wykonywania skoków z lądowaniem tyłem.

Twintip-Freestyle: relatywnie krótkie narty służące głównie do zabawy w snow parku i halfpipie. Są dość lekkie i także mają podniesione końce, aby umożliwić jazdę tyłem.

Narty skitourowe: narty do turystyki narciarskiej, umożliwiają wycieczki w tereny, gdzie nie ma wyciągów (lub gdy nie chce się z nich korzystać). Są lekkie a przy tym dość szerokie, by nie zapadać się w śniegu. Specjalne taśmy z tworzywa sztucznego i wiązania z ruchomą piętą ułatwiają podchodzenie.

Narty damskie: wyróżniają się głównie atrakcyjnym wyglądem. Wiązanie często montowane jest nieco bardziej z przodu, aby ułatwić skręcanie. Damskie wersje produkowane są ostatnio dla wszystkich właściwie rodzajów nart, także tych typowo sportowych.   

Narty młodzieżowe: krótsze i lżejsze od „dorosłych” odpowiedników. Podobnie jak damskie także dostępne dla wszystkich typów nart.

Cechy nart

Najważniejszą kwestią przy wyborze nart jest właściwa ocena własnej techniki jazdy. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytania: jak dobrze jeżdżę? Gdzie najchętniej poruszam się na nartach? Ktoś, kto preferuje krótkie szusy na dobrze przygotowanym stoku, potrzebuje innych nart niż narciarz specjalizujący się z jeździe poza trasami. Ale nawet gdy odpowiedziało się już na te pytania, pozostaje jeszcze szereg innych czynników, które należy uwzględnić przy wyborze nart, jak taliowanie, szerokość, długość, konstrukcja, twardość i sztywność wzdłużna. No i w przypadku pań czynnik chyba najistotniejszy: design.

Rocker: zwykłe narty carvingowe są pod wiązaniem wygięte do góry, przez co kontakt ze śniegiem następuje głównie w przedniej i tylnej części narty. Narty z rockerem natomiast są tak wyprofilowane, że przody i tyły narty wygięte są ku górze – dzięki temu strefa kontaktu ze śniegiem znajduje się w centralnej części narty, co skraca długość krawędzi czynną podczas skrętu, a przez to znacznie ułatwia skręcanie. Im więcej jeździ się poza trasami, tym dłuższy powinien być rocker w narcie.

Twin Rocker - ©Salomon

Twin Rocker

Prawa autorskie: Salomon

Długość nart: im narta dłuższa, tym stabilniejsza i lepiej trzyma się toru jazdy, ale jest też mniej podatna na skręcanie. Kto zatem lubi wykonywać krótkie śmigi, powinien pomyśleć o krótszych nartach. Kto stawia na komfort jazdy, niech lepiej wybierze nieco dłuższe. Właściwy stosunek długości narty do wzrostu narciarza zależy od wielu czynników, m.in. rodzaju narty i umiejętności narciarza. Dlatego najlepiej przy wyborze długości poprosić o radę doświadczonego sprzedawcę.

Szerokość: podobnie jak długość także szerokość narty znacząco wpływa na zwrotność narty. Na dobrze przygotowanej trasie wąska narta pozwala dużo łatwiej wykonywać skręty i szybciej reaguje na polecenia narciarza. Poza trasą lepiej sprawdzają się jednak szerokie (od 80mm) deski, gdyż im większa szerokość tym większa wyporność narty w puchu.

Taliowanie: aby dobrać właściwe taliowanie, trzeba odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania dotyczące techniki jazdy. Wolę poruszać się po przygotowanych stokach czy poza trasami? Preferuję wolne czy szybkie tempo? Skręty o krótki czy długim promieniu? Taliowanie wpływa na promień skrętu przy jeździe na krawędziach. Im większe taliowanie, tym mniejszy jest promień. Jednak mniejszy promień skrętu nie oznacza jeszcze wcale, że nartą automatycznie łatwiej daje się skręcać.

Jeśli szerokość dziobów w porównaniu z szerokością narty pod wiązaniem jest duża, dzioby przy krawędziowaniu automatycznie wchodzą w skręt. Narta jednak zawsze będzie chciała jechać zgodnie z własnym promieniem, co oznacza, że szersze dzioby (w porównaniu do środkowej części narty) mogą oznaczać też potrzebę używania większej siły podczas jazdy.

Im węższa narta w środkowej części, tym szybciej reaguje podczas jazdy carvingowej, szybciej udają się też przejścia z krawędzi na krawędź. Szersza narta jest także wolniejsza, co jednak przy skrętach ślizgowych nie ma jednak większego znaczenia.

Twardość poprzeczna: podczas krawędziowania następuje nacisk, który sprawia, że narta ulega skręceniu wzdłuż osi podłużnej. Im narta jest twardsza, tym jest mniej podatna na skręcenie, dzięki czemu dłuższa część krawędzi przylega do stoku. Dzięki temu narta szybciej reaguje na polecenia narciarza. Z kolei miękkie narty ulegają skręceniu i przez mmniejszą powierzchnię styczną krawędzi z podłożem, mają gorszą przyczepność na lodzie. W nagrodę jednak bardziej wybaczają błędy niż narty twarde.

Zatem im większe tempo jazdy, im lepsze umiejętności narciarza i twardsze podłoże, tym twardsze  powinny być narty.

Sztywność wzdłużna (czyli flex): sztywna narta zapewnia dobre prowadzenie narty na utwardzonej trasie przy dużej prędkości, jednak przy wykonywaniu skrętów carvingowych nie przylega tak dobrze do podłoża, co dla osób mniej wprawionych może być dość nieprzyjemne. Ogólnie za sztywność wzdłużną nart odpowiada jej rdzeń. Im narta bardziej sportowa, tym powinna być sztywniejsza.

Tłumienie drgań: jeśli narta dobrze tłumi drgania, zmniejsza się kłapanie dziobów przy dużych prędkościach, a także negatywny wpływ drgań na organizm narciarza. Im lepsze tłumienie drgań, tym większy komfort jazdy. Zdolność narty do tłumienia drgań zależy od materiałów użytych do jej budowy.

Elastyczność: podczas skrętu narty poddawane są naciskowi. Zebraną w ten sposób energię elastyczne narty podczas wychodzenia ze skrętu oddają w postaci dodatkowego przyspieszenia. Jeśli narty mają szczególnie elastyczne końce, prowadzą się bardzo żywo, ponieważ z każdego skrętu wychodzą z dodatkową porcją energii kinetycznej. Jeśli elastyczne są głównie dzioby, deski po skręcie szybciej wracają do naturalnego kształtu i mają dzięki temu lepszy kontakt krawędzi z podłożem, przez co narta mniej kłapie i spokojniej się prowadzi.

 

Reklama

Zamów newsletter

Skiinfo w Twoim telefonie
Dowiedz się więcej

Reklama

Galeria zdjęć

Wasze raporty ze stoku

Skiliftkarussell Winterberg +

8 godzin temu - Skiliftkarussell Winterberg.

Przygotowany (ratrakowany)
Oberwiesenthal - Fichtelberg +

10 godzin temu - Oberwiesenthal - Fichtelberg.

Zróżnicowane warunki 0cm
Jasna Tatry Niskie (Chopok) +

11 godzin temu - Jasna Tatry Niskie (Chopok).

Puch
Jasna Tatry Niskie (Chopok) +

12 godzin temu - Jasna Tatry Niskie (Chopok).

Puch
Verbier +

15 godzin temu - Verbier.

0cm

Reklama