Ta strona korzysta z plików cookies. Kliknij przycisk, by poznać szczegółowe informacje! Polityka prywatności
Ok

Narciarskie trendy 2014/15 - co nowego w konstrukcji nart na nowy sezon

4. lutego 2014 | SKIINFO

Head na ISPO 2014 - ©Skiinfo

Nowa kolekcja Heada na ISPO 2014: Joy

Prawa autorskie: Skiinfo

Na targach w Monachium producenci z całego świata pokazali nowości na sezon 2014/2015. Specjalnie dla Was przygotowaliśmy przegląd trendów, jakie udało nam się zaobserwować w konstrukcji nowych nart.

Trend 1: Trwa boom na narty freeridowe i skitourowe – atutem jest niska waga

Prawie wszyscy producenci nie ustają w pracy nad idealną nartą freeridową i skitourową. Kolekcje są poszerzane o nowe modele, stare bywają poddawane liftingowi – wszystko w pogoni za mniejszą wagą a jednocześnie większą stabilnością jazdy.  Jak to możliwe: stosowane są lżejsze rdzenie, głębokie frezy, które nie wpływają ujemnie na stabilność narty. Aby umożliwić ten szpagat pomiędzy wydajnością podczas zjazdu a zmniejszoną wagą (którą trudno przecenić podczas podchodzenia) producenci sięgają też po nowe materiały.

Kolekcja nart backcountry Salomona: Q-83 Myriad und Q-Lab - ©Salomon

Kolekcja nart backcountry Salomona: Q-83 Myriad und Q-Lab

Prawa autorskie: Salomon

Trend 2: Geometria – 5 punktów dla lepszej wydajności

Wiele marek zmienia budowę nart na nowy sezon. Aby dopasować kształt desek do nowej geometrii przemodelowane zostały nieco czuby i tyły nart. Najszerszy punkt narty przesunął się w kierunku jej środka. Zmianie ulega też stosunek rockera i cambera – cele: możliwie duża wyporność w głębokim śniegu przy możliwie łatwym inicjowaniu skrętów, a jednocześnie duża stabilność i wydajność na twardszym podłożu.

Na stoisku marki Völkl na ISPO 2014 - ©Messe München GmbH

Na stoisku marki Völkl na ISPO 2014

Prawa autorskie: Messe München GmbH

Trend 3: Szerokie jest piękne

Wielu producentów próbuje dopasować swoją ofertę zarówno do potrzeb rynku europejskiego, jak i północnoamerykańskiego. A za oceanem śmiga się chętniej na szerszych deskach – dlatego wiele serii doczekało się swoich szerszych braci. Narty skitourowe z prawie 100 milimetrami pod wiązaniem? Dechy freeridowe z 136 milimetrami pod butem? To już nie problem. Jeśli lubicie szerokie narty do jazdy poza trasami, w przyszłym sezon z pewnością znajdziecie w sklepach dla siebie kilka bardzo interesujących modeli.  

K2 Shreditor 136 Powabunga - ©Skiinfo

K2 Shreditor 136 Powabunga

Prawa autorskie: Skiinfo

Trend 4: Cyzelowanie sektora all mountain

Narty all mountain – zwłaszcza o szerokości 80-85 mm pod butem – pozostają jedną z najważniejszych kategorii nart. Wszyscy producenci stawiają w tym segmencie na sprawdzone rozwiązania: rocker, niska waga, wysoka kontrola jazdy, materiały wspierające lekkie drewniane rdzenie. W większości przypadków te najbardziej wszechstronne z nart stanowią technologiczne cuda wyposażone w coraz zmyślniejsze detale i wyrafinowane kształty. Także w tym roku konkurencja w tym sektorze będzie bardzo duża.

Seria nart all mountain Fischera na sezon 2014/15 - ©Skiinfo

Seria nart all mountain Fischera na sezon 2014/15

Prawa autorskie: Skiinfo

Trend 5: Pogłoski o śmierci nart on-piste są mocno przesadzone…

Co prawda narty z grupy race i performance nie znajdują się obecnie w centrum zainteresowania, ale nadal pozostają ważne. Wiele (ale nie wszystkie duże marki) stawiają w tym segmencie na narty typu race z rockerem.

Rossignol Airtip - wypełnione powietrzem czuby - ©Skiinfo

Rossignol Airtip - wypełnione powietrzem czuby

Prawa autorskie: Skiinfo

Galeria zdjęć

Zobacz wszystkie

Reklama

Zamów newsletter

Skiinfo w Twoim telefonie
Dowiedz się więcej

Reklama

Wasze raporty ze stoku

San Pellegrino - Falcade +

foto 19.02.2017

21 dni temu - San Pellegrino - Falcade.

Zróżnicowane warunki 0cm
Kitzsteinhorn - Kaprun +

26 dni temu - Kitzsteinhorn - Kaprun.

Puch
Tignes +

27 dni temu - Tignes.

Kitzsteinhorn - Kaprun +

28 dni temu - Kitzsteinhorn - Kaprun.

Puch zsiadły 0cm
Adelboden +

28 dni temu - Adelboden.

Reklama