Które ośrodki narciarskie w Polsce mogą poszczycić się najdłuższymi trasami? Postanowiliśmy to dokładnie sprawdzić. Ponieważ zdarza się, że operatorzy stacji narciarskich podają zawyżone informacje na ten temat, sami dokonaliśmy odpowiednich pomiarów. Oto wyniki naszych działań. 

Metoda pomiaru

Pomiary wykonywaliśmy na mapach Google Earth za pomocą narzędzia „linijka“. Wyniki odpowiadają rzeczywistej długości trasy mierzonej w linii spadku. Możliwe błędy pomiaru są minimalne i nie mają wpływu na ostateczne rezultaty. Zmierzone długości zaokrąglaliśmy zawsze do setek metrów.

Długość tras mierzyliśmy od punktu, w którym znajduje się najwyżej położona stacja wyciągu lub kolejki linowej, do najniżej zlokalizowanej stacji. Pomiar wykonywaliśmy po najkrótszej łączącej oba punkty linii, zgodnie z przebiegiem tras oznaczonych na mapach ośrodków narciarskich. Przyjęta przez nas metoda pozwala lepiej porównać potencjał danej góry i ośrodka, ale oznacza to też, że w rankingu nie znajdzie się trasa będąca dłuższym "objazdem" dla początkujących - dlatego w rankingu nie ma np. Lolobrygidy na Szrenicy. 

Przy opisie każdej trasy podajemy też jej przeciętne nachylenie, które wyrażamy w procentach (jest to iloraz różnicy wysokości między najwyższym i najniższym punktem oraz odległości między nimi w poziomie).  

 

TOP 10 najdłuższych tras narciarskich w Polsce

1. Zakopane – Kasprowy Wierch: Kocioł Goryczkowy > Kuźnice

długość: 5400 m

różnica wysokości: 927 m

średnie nachylenie: 17 %

Najdłuższa trasa narciarska w Polsce znajduje się oczywiście w najwyższych naszych górach – w Tatrach Wysokich. Wiedzie z Kasprowego Wierchu przez Kocioł Goryczkowy do Kuźnic. Zwłaszcza w górnej części trasa jest bardzo wymagająca i przeznaczona wyłącznie dla doświadczonych narciarzy. Z oczywistych względów oznaczona jest kolorem czarnym. Jest to też najwyżej położona trasa narciarska w Polsce. Jej początek znajduje się na wysokości prawie 2000m. To także trasa z rekordową jak na polskie warunki różnicą wysokości – blisko kilometr! Ze względów na ochronę środowiska (trasa znajduje się na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego) nie jest sztucznie naśnieżana. Z tego powodu warunki narciarskie na niej są silnie uzależnione od dostaw świeżego puchu. Trasa jest przejezdna na całej długości aż do Kuźnic jedynie w bardzo śnieżne zimy.

Poniżej możecie zobaczyć górną część trasy...

2. Korbielów – Pilsko: Pilsko > Baba

długość: 4400 m

różnica wysokości: 757 m

średnie nachylenie: 17 %

Wiceliderka naszego zestawienia ma swój początek u szczytu Pilska na wysokości 1456m a kończy się przy dolnej stacji dwuosobowej kolejki krzesełkowej Baba na wysokości 699m.

Na szczyt można wjechać właśnie Babą, ekspresową 4-osobową kanapą Buczynka oraz wyciągami Hala Szczawiny – Hala Miziowa i Hala Miziowa – Pilsko.

3. Szczyrk COS: Skrzyczne > Szczyrk (FIS)

długość: 3300 m

różnica wysokości: 704 m

średnie nachylenie: 21 %

Kolejna najdłuższa trasa w Polsce zaczyna się tuż poniżej najwyższego punktu w Beskidzie Śląskim. W tym roku ponownie uzyskała status trasy FIS, dzięki czemu mogą być na niej rozgrywane oficjalne krajowe i międzynarodowe zawody w narciarstwie alpejskim. Na szczyt Skrzycznego (1257m) można dostać się korzystając z dwóch kolejek krzesełkowych: 2-osobowej kanapy Szczyrk – Jaworzyna i ekspresowej 4-osobowej Jaworzyna – Skrzyczne.

4. Szklarska Poręba – Ski Arena Szrenica: Szrenica > Szklarska Poręba

długość: 3100 m

różnica wysokości: 587 m

średnie nachylenie: 19 %

Szklarska Poręba jest największym ośrodkiem narciarskim w polskiej części Karkonoszy. Górna połowa trasy (FIS, 1) przeznaczona jest dla zaawansowanych narciarzy, dolna połowa (Puchatek, 4) jest łatwa.

Na szczyt prowadzą dwie 2-osobowe kolejki krzesełkowe: Szrenica I i Szrenica II.

5. Dwie Doliny Muszyna – Wierchomla: Jaworzynka > Szczawnik

długość: 2600 m

różnica wysokości: 373 m

średnie nachylenie: 14 %

Najdłuższa polska trasa znajdująca się na wschód od Tatr jest częścią narciarskiej „huśtawki“, która łączy Muszynę i Wierchomlę. Stok jest sztucznie naśnieżany i oświetlony. Trasa w większej części jest dość łatwa, nieco trudniejszy jest jej dolny odcinek.

Na szczyt wjedziemy ekspresową, nowoczesną 4-osobową kanapą Szczawnik I i orczykiem Szczawnik II.

6. Szczyrk SON: Małe Skrzyczne > Czyrna

długość: 2500 m

różnica wysokości: 586 m

średnie nachylenie: 23 %

To już druga najdłuższa trasa z Top 10, która znajduje się w Szczyrku. Wiedzie z Małego Skrzycznego przez Halę Skrzyczneńską (niebieska 2) do Czyrnej (czarna 5). Aby dostac się na szczyt, należy skorzystac z dwóch kotwiczek.

7. Jaworzyna Krynicka: Jaworzyna Krynicka > dolna stacja gondoli

długość: 2400 m

różnica wysokości: 452 m

średnie nachylenie: 19 %

Początek trasy znajduje się na szczycie Jaworzyny Krynickiej na wysokości 1103m. Wjazd na górę odbywa się wygodną 6-osobową gondolą.

8. Myślenice: Chełm > Myślenice

długość: 2400 m

różnica wysokości: 313 m

średnie nachylenie: 13 %

Ósma trasa w naszym rankingu znajduje się w małym ośrodku narciarskim położonym około 30 km na południe od Krakowa. Większa część trasy ma jednak charakter trawersu. Na szczyt prowadzi 1-osobowa kolejka krzesełkowa.

9. Karpacz – Kopa: Kopa > Karpacz

długość: 2300 m

różnica wysokości: 523 m

średnie nachylenie: 23 %

Przedostatnia trasa na naszej liście wiedzie z Kopy pod Śnieżką aż do samego Karpacza. Jej początek znajduje się na wysokości 1346m a koniec na wysokości 823m. W górnej części, aż do dolnej stacji orczyka Liczyrzepa, jest dosyć trudna i przeznaczona dla dobrze radzących sobie na stoku narciarzy. Niżej stopień trudności trasy jest znacznie mniejszy. Na tym szerokim odcinku doskonale nadaje się dla początkujących i dzieci. Wjazd na szczyt odbywa się 1-osobową kolejką krzesełkową.

10. Świeradów Zdrój: górna stacja gondoli > dolna stacja gondoli

długość: 2300 m

różnica wysokości: 416 m

średnie nachylenie: 18 %

Ostatnia trasa w naszym zestawieniu posiada dwa trudniejsze momenty – początek i koniec. Początek jest stosunkowo stromy i dość często oblodzony. Potem następuje dość długi lekko opadający odcinek idealnie nadający się do ćwiczenia jazdy carvingowej. Warto dobrze się rozpędzić, bo mniej więcej w połowie trasy znajduje się dość długie wypłaszczenie, które trudno pokonać bez zatrzymania zwłaszcza lżejszym i mniej doświadczonym snowboarderom. Trudna jest też sama końcówka, ponieważ tutaj znów robi się bardziej stromo a do tego szybko tworzą się w tej części muldy. Atutem trasy jest 8-osobowa gondola, która wwozi narciarzy na sam szczyt.