Ta strona korzysta z plików cookies. Kliknij przycisk, by poznać szczegółowe informacje! Polityka prywatności
Ok

Narciarskie trendy 2015/16 - co nowego w konstrukcji nart na nowy sezon

16. lutego 2015 | SKIINFO

Völkl Freeski kolekcja 2015/16 - ©Skiinfo

Völkl Freeski kolekcja 2015/16

Prawa autorskie: Skiinfo

Na targach ISPO 2015 w Monachium wszyscy producenci nart zaprezentowali swoje nowe modele na sezon 2015/2016. Przyjrzeliśmy się tegorocznym nowościom rynkowym i trendom widocznym w budowie nart.

Rynkowe nastroje

Mizerny początek zimy sprawił, że wstępna faza sezonu dla sprzedawców nart nie była zbyt korzystna. Handlowcy narzekali na kiepską pogodę, porządny śnieg spadł dopiero tuż przed świętami – za późno, by napędzić przedświąteczne zakupy sprzętu narciarskiego, tak istotne dla bilansu sprzedaży całego sezonu. Nic dziwnego, że prognozy na resztę zimy 2014/15 nie są szczególnie optymistyczne. Zarówno producenci, jak i handlowcy mają jednak nadzieję, że powrót zimy pozwoli im zakończyć sezon z jako takim wynikiem.

Galeria zdjęć

Zobacz wszystkie

Trendy

Podczas gdy w ubiegłym roku producenci koncentrowali się na szerokich nartach freeride’owych, teraz narciarze mogą cieszyć się przede wszystkim na nowe modele nart do jazdy po przygotowanych trasach i all mountain. Większość nowości dotyczy właśnie tych sektorów narciarskiego rynku, w których obroty wciąż są największe – i to z dużą przewaga nad innymi rodzajami nart. Choć na targach nie pojawiły się żadne rewolucyjne technologiczne, jednak producenci włożyli dużo pracy w tuning poszczególnych elementów. Najwięcej uwagi poświęcono zwykle zmniejszeniu wagi nart przy jednoczesnym zachowaniu stabilności pod wiązaniem i na krawędziach.  Wynik: nowe modele nart wymagają mniej siły i łatwiej wprowadzić je w skręt.

Materiały i technologie

Aby to osiągnąć producenci wykorzystują do budowy nart wyjątkowo lekkie gatunki drewna jak balsa albo paulownia, lub też stosują ultralekkie tworzywa jak włókna węglowe, grafen czy tytanal. Ogólna zasada brzmi: im mniej materiału, tym lepiej. Tam gdzie można na materiale zaoszczędzić, tam wewnątrz narty pojawiają się puste przestrzenie – producenci dumnie je prezentują, starając się, by takie ażurowe konstrukcje były z zewnątrz dobrze widoczne. Ponadto dobre narty do jazdy po przygotowanych trasach będą dostępne w niższych cenach. Dobra oferta nart w niższym i średnim segmencie cenowym może stanowić konkurencję dla wypożyczalni nart.

Narty skitourowe nadal modne

Nie zmniejszyło się zainteresowanie narciarstwem skitourowym – prawie każdy producent nart jest już obecny w tym segmencie. Tutaj także odbywa się wyścig na możliwie najlżejsze narty – i nadal firmy poszukują idealnej narty, która jest lekka przy podchodzeniu, ale jednocześnie dobrze sobie radzi przy zjeździe po twardym podłożu lub przynajmniej daje dużą frajdę z jazdy w głębokim śniegu. Z tego powodu oferta nart poszerzyła się o modele ze 100mm pod wiązaniem. To co udało się zaoszczędzić na wadze, wykorzystuje się bowiem w poprawę właściwości jezdnych nowych nart.

Mało nowości w segmencie freeride’owym

W rodzinie nart do jazdy w głębokim śniegu w sezonie 2015/2016 nie należy spodziewać się wielu nowości. I tutaj raczej starano się dopracować drobne elementy konstrukcyjne: indywidualny kształt, zoptymalizowane profile rockera, materiały przystosowane do konkretnej grupy docelowej. Coraz więcej mniejszych producentów oferuje już też produkcję nart na zamówienie. Dostosowanie do potrzeb konkretnego klienta dotyczy w takim wypadku nie tylko designu, ale wszystkich elementów charakterystyki nart – od flexu, przez konstrukcję po promień skrętu. 

Reklama

Zamów newsletter

Skiinfo w Twoim telefonie
Dowiedz się więcej

Reklama

Wasze raporty ze stoku

Rifflsee - Pitztal +

17 dni temu - Rifflsee - Pitztal.

4cm
Lodowiec Hintertux +

33 dni temu - Lodowiec Hintertux.

25cm
San Pellegrino - Falcade +

foto 19.02.2017

162 dni temu - San Pellegrino - Falcade.

Zróżnicowane warunki 0cm
Kitzsteinhorn - Kaprun +

167 dni temu - Kitzsteinhorn - Kaprun.

Puch
Tignes +

168 dni temu - Tignes.

Reklama