Polish

Koronawirus: Czy gondole są bezpieczne? - wyniki badań

3. luty 2021 | Skiinfo

Podczas jazdy gondolami korzystanie z masek jest obowiązkowe

Podczas jazdy gondolami korzystanie z masek jest obowiązkowe

Prawa autorskie: facebook | Planai - Schladming

Wyniki badań przeprowadzonych przez szwajcarskich naukowców  udowadniają, że ryzyko zarażenia koronawirusem podczas 12-minutowej jazdy gondolą jest sto razy mniejsze niż podczas normalnego dnia pracy w małym dwuosobowym biurze.

Naukowcy ze Szwajcarskich Federalnych Laboratoriów Materiałoznawstwa i Technologii (EMPA) przeprowadzili badania w ośrodku narciarskim Engelberg-Trübsee-Titlis, podczas których zmierzyli ryzyko przenoszenia wirusa SARS-Cov-2 podczas podróży różnymi  typami kolei linowych.

Naukowcy zmierzyli przepływ powietrza w gondoli za pomocą czujników   - © Streamwise GmbH

Naukowcy zmierzyli przepływ powietrza w gondoli za pomocą czujników

Prawa autorskie: Streamwise GmbH

Badania potwierdziły to co oczywiste, że zamknięte okna, długi czas przejazdu i duża liczba ludzi zwiększają ryzyko infekcji koronawirusem w kolejkach linowych i gondolach o różnych rozmiarach. Okazało się jednak, że podczas 12-minutowej jazdy gondolą z otwartymi oknami ryzyko zarażenia jest tysiąc razy mniejsze niż podczas kolacji z ośmioma osobami w pomieszczeniu  z zamkniętymi oknami.

Prawdopodobieństwo infekcji w gondoli jest znacznie mniejsze niż w biurze czy restauracji   - © EMPA

Prawdopodobieństwo infekcji w gondoli jest znacznie mniejsze niż w biurze czy restauracji

Prawa autorskie: EMPA

Podczas badań naukowcy za pomocą specjalnych czujników zmierzyli  przepływ powietrza w trzech różnych rodzajach zamkniętych wyciągów narciarskich: w małej 8-osobowej gondoli o objętości 5 m sześciennych, średniej 40 m sześciennych oraz dużej o objętości ponad 50 m sześciennych mogącej pomieścić do 80 pasażerów.

Testy przeprowadzone przez EMPA wykazały, że przy otwartych oknach kabiny powietrze w najmniejszej kabinie było wymieniane 138 razy na godzinę, w średniej 180 razy, a w największej 42 razy. Słabsza wentylacja w tym ostatnim typie gondoli wynikała z faktu, że posiada ona tylko mały lufcik na dachu a okna nie są otwieralne. Wyniki są zatem dużo lepsze w porównaniu np. z wagonem kolejowym, gdzie powietrze jest wymieniane średnio 7-14 razy na godzinę, czy w biurze gdzie wymiana powietrza następuje tylko dwa razy na godzinę.

Badaniami naukowców z EMPA zainteresowali się producenci kolei linowych. Do tej pory kwestia wentylacji była przy projektowaniu gondoli często traktowana po macoszemu. Priorytetem był raczej komfort termiczny pasażerów. Nowe warunki wywołane pandemią skłaniają projektantów do zastosowania rozwiązań, które jeszcze bardziej zmniejszą ryzyko infekcji.

 

 

Reklama

Reklama

Reklama