Polish
Nowa Salvistabahn

Nowa Salvistabahn

Prawa autorskie: SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental

Nowy sezon zimowy znów przyniesie sporo nowości w ośrodkach narciarskich. Austriackie stacje inwestują spore sumy w nowe koleje linowe, nowe wyciągi i trasy, a także dodatkową infrastrukturę. Prace budowlane rozpoczęły się zaraz po zakończeniu bardzo udanego sezonu 2018/19. Poniżej znajdziecie przegląd wybranych najważniejszych nowości z Austrii.

 

Nowa infrastruktura w ośrodkach narciarskich w Austrii na zimę 2019/2020

 

Großglockner Resort Kals-Matrei

Na początek przyjrzyjmy się nowinkom ze stacji Großglockner Resort Kals Matrei. Tutaj już w listopadzie 2019 ma ruszyć nowa 6-osobowa kanapa „Glocknerblick“ która będzie wwozić narciarzy i snowboardzistów z Kals powyżej restauracji Glocknerblick. Wyciąg jest dopełnieniem kolei Figollift, ma 1400 m długości, pokonuje 675 m przewyższenia i  dzięki dużej przepustowości znacząco zmniejszy kolejki przy stacji w dolinie. Kanapa firmy Leitner wyposażona będzie w osłony przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i podgrzewane siedziska.

 

SkiWelt Wilder Kaiser Brixental

W SkiWelt Wilder Kaiser w sezonie 2019/2020 powstaną dwie koleje linowe.  Nowa Zinsbergbahn zastąpi swoją imienniczkę z 1987, która zakończyła swoją działalność po 32 latach pracy i 25 milionach przewiezionych pasażerów. Była to pierwsza w Europie kanapa z osłoną przeciwwiatrową. Jej następczyni też jest wyjątkowa. To pierwszy kombinowany wyciąg w Alpach Kitzbühelskich (łączy w sobie 10-osobowe gondole i 8-osobowe kanapy).. Dzięki przedłużeniu wyciągu trasa zjazdowa zostanie przedłużona o 400m w górę w kierunku kolejki Filzbodenbahn.

Natomiast nowa Fleidingbahn po ponad 35 latach i ponad 12 milionach przejazdów zastąpi stary 3-osobowy wyciąg krzesełkowy. Dodatkowo przedłużona  zostanie trasa zjazdowa i powstanie nowa platforma widokowa z 360° panoramicznym widokiem na Wilder Kaiser, Grossglockner i Alpy Zillertalskie. Oba projekty będą realizowane przez Doppelmayr, a koszty inwestycji wyniosą około 15,5 mln euro za każdy z wyciągów.

 

Ischgl

Nieco mniej, „zaledwie” 13,5 miliona euro Silvretta Arena AG w Ischgl inwestuje w nową 6-osobową komfortową kanapę Doppelmayra: Velilleckbahn. Będzie to najszybszy wyciąg krzesełkowy w  całym terenie narciarskim Ischgl-Samnaun. Górna stacja kolejki Velilleckbahn, która może przewozić do 2400 pasażerów na godzinę, znajduje się na wysokości nieco ponad 2600 metrów n.p.m. na szczycie Pardatschgrat. W porównaniu do poprzedniczki nowy wyciąg będzie o 1.353 m dłuższy. .W sezonie 2019/2020 powstanie także nowy wyciąg Visnitz po szwajcarskiej stronie regionu narciarskiego Ischgl-Samnaun. Nowa 8-osobowa kanapa podtrzymywana przez 13 podpór prowadzi z Alp Trida (2.261 m) w kierunku Visnitzkopf na wysokość 2.633 m i pokonuje różnicę wysokości 372 m. W ciągu godziny będzie mogła transportować na górę o 900 osób więcej niż stary wyciąg. Łączne inwestycje Silvretta Arena AG pochłoną przed tym sezonem około 24 milionów euro.

 

Skialm Lofer

Duże inwestycje czyni także Lofer: stary 4-osobowy wyciąg krzesełkowy Schönbühel zostanie zastąpiony przez nowoczesną 8-osobową kanapę SENDEREXPRESS. Będzie to wyciąg  Doppelmayra najnowszej generacji, oczywiście z osłonami, podgrzewanymi siedziskami i przenośnikiem taśmowym ułatwiającym wsiadanie. Dolna stacja została przeniesiona o około 60 m niżej, a górna stacja pozostaje niezmiennie na szczycie Schönbühel na wysokości 1622 m. Poszerzona zostanie  główna trasa i powstanie nowa – całość ma być gotowa na rozpoczęcie sezonu.

 

Schladming-Dachstein

W ciągu najbliższych dwóch lat koleje linowe Planai-Hochwurzen zainwestują łącznie około 34,5 mln euro w budowę dwóch nowych kolei gondolowych. W 2019 r. dotychczasowa kolej Planai, która została oddana do użytku w 1985 r., zostanie odnowiona a jej 6-osobowe gondole zastąpią nowe 10-osobowe. Rok później planowana jest wymiana 2-osobowego wyciągu krzesełkowego Rohrmoos I na nową 10-osobową gondolę. Obie kolejki linowe znajdują się w "sercu" terenu narciarskiego Schladming  spinającego w jeden organizm 4 pobliskie góry i w przyszłości znacznie wzbogacą całą ofertę. Georg Bliem, dyrektor zarządzający kolei Planai-Hochwurzen, podkreśla również całoroczne zalety inwestycji: "Przestronne 10-osobowe gondole najnowszej generacji gwarantują nie tylko wystarczającą ilość miejsca dla narciarzy. Umożliwiają one również pozbawiony barier transport przyjazny osobom niepełnosprawnym a latem oferują wystarczającą ilość miejsca na dwa rowery górskie".

 

Kitzsteinhorn-Kaprun-Maiskogel

Jednym z największych projektów budowlanych  w austriackich Alpach jest obecnie połączenie K-onnection w Kaprun. Od grudnia 2018 r. na rodzinnej górze Maiskogel działa wielofunkcyjne Centrum Kaprun i 10-osobowa jednolinowa gondola MK Maiskogelbahn. 30 listopada 2019 r. ma zostać otwarta ultranowoczesna odporna na porywy wiatru trójlinowa gondola "3K Kaprun-Kitzsteinhorn-K-Connection". Pierwsza trójlinowa kolejka w Salzburgu wozić będzie narciarzy z Maiskogla bezpośrednio w rejon Langwied na Kitzsteinhornie. Dzięki temu od końca listopada będzie można dotrzeć z centrum Kaprun (768 metrów) przez Maiskogel bezpośrednio do górnej stacji na Kitzsteinhornie (TOP OF SALZBURG 3.029 metrów) korzystając z łańcucha sześciu kolejek linowych. Dwunastokilometrowa, panoramiczna trasa wyciągu będzie nie tylko najdłuższą w Alpach Wschodnich, ale dzięki  2,261 m różnicy wysokości będzie pokonywała także największe przewyższenie.

 

Kitzbühel-Kirchberg

Na nową kolej Fleckalmbahn zarówno narciarze, jak i miejscowi musieli długo czekać, ale budowa wreszcie ruszyła na całego. Stare gondolki z wyblakłymi już flagami krajów już dawno zostały zdemontowane, od kwietnia praca wre na nowych stacjach w dolinie i na szczycie. Dzięki temu narciarze w sezonie 2019/2020 będą mogli w komfortowych warunkach  przetransportować się z Kirchbergu na Ehrenbachhöhe. - Dzięki projektowi nowej Fleckalmbahn z powodzeniem kontynuujemy ofensywę jakościową. Wiodącą zasadą, zgodnie z którą realizujemy projekt Fleckalmbahn. ponownie jest hasło: „Dużo lepszy – nie większy”. Dlatego też nie chodzi nam o maksymalizację wydajności transportu czy prestiżowy projekt budynków, lecz raczej o optymalizację komfortu gości, funkcjonalności i oszczędność zasobów w obiektach i budynkach", mówi Josef Brugger, prezes zarządu Bergbahn AG Kitzbühel.

 

Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Wiosną 2019 r. w Hinterglemm rozpoczęły się prace budowlane nad nową kolejką gondolową Kogel. Poprzedniczkę zastąpi nowoczesna 10-osobowa gondola, która wwozić będzie narciarzy na wysokość 1984 metrów z wydajnością 3500 osób/godzinę.

 

Hochsölden

W Hochsölden od początku sezonu zimowego dostępna ma być nowa Rotkoglbahn. 10-osobowa kolejka gondolowa Doppelmayra zastąpi stare krzesełko z 1986 r. Z dolnej stacji kolejki goście będą mogli  dotrzeć w rejon Giggijocha w mniej niż sześć minut. Więcej o inwestycji w Hochsölden czytaj tu >>>

 

Zillertal Arena

W Zillertal Arenie również wykorzystują lato, by poczynić niezbędne inwestycje. Na przykład na sezon 2019/2020 przebudowana ma być górna stacja wyciągu Rosenalmbahn w Zell am Ziller. Powstaną komfortowe wejścia i wyjścia, nowe miejsca parkingowe dla ratraków i skuterów śnieżnych, zaplecze WC oraz pomieszczenie do samodzielnego przygotowywania posiłków dla gości. Nowością będzie też 10-osobowa kolej gondolowa Stuanmandl w Gerlos, która zostanie zbudowana przez firmę  Doppelmayr. Będzie w stanie przewozić 2800 pasażerów na godzinę, oczywiście posiadać będzie system ogrzewania siedzeń i umożliwi szybki i wygodny transport na szczy Isskogel.

 

St. Anton am Arlberg

Jeden z najbardziej znanych wyciągów kolei linowych Arlberger, 3-osobowy wyciąg krzesełkowy Schindlergrat, zostanie odnowiony na sezon 2019/2020. Po czterdziestu latach eksploatacji od grudnia zastąpi go nowoczesna jednolinowa kolej linowa z 68 gondolami, z których każda może pomieścić do 10 osób. Nowa kolej będzie miała większą przepustowość niż poprzedniczka. To istotne, ponieważ Schindlergratbahn stanowi ważną alternatywę dla zwykle bardzo zatłoczonej gondoli Vallugabahn. Obie prowadzą na te same trasy narciarskie. Więcej na temat nowej Schindlergratbahn pisaliśmy tutaj >>>

 

Lechtal – Jöchelspitze

Stary 2-osobowy wyciąg krzesełkowy w Lechtal, który prowadzi na Jöchelspitze na wysokości 1800 m n.p.m., został zdemontowany zaraz po zakończeniu sezonu zimowego, a w czerwcu nastąpiło ostateczne potwierdzenie  planów budowy nowej gondoli 8 EUB. Koleje linowe Lechtaler Bergbahnen zainwestują w nowy projekt 6,6 mln euro.

 

Lodowiec Kaunertal

Dopiero w czerwcu 2019 r. przedłożono ostateczne pozwolenie na budowę, a nowa kolej linowa Falginjoch jest już w trakcie budowy i  powinna być gotowa do działania jesienią 2019 roku. Nowy wyciąg na lodowcu Kaunertal biegnie wzdłuż orczyków  Weißseefernerlifte I + II.  Starzejące się wyciągi Weißseeferner zostały zdemontowane pod koniec sezonu narciarskiego 2018/19, dzięki czemu można je teraz zastąpić unikalnym w Austrii rozwiązaniem. Dolna stacja nowej kolei  znajduje się bezpośrednio przy parkingu koło  restauracji na wysokości 2.750 m, a górna jest  na przełęczy Falginjoch na wysokości 3.113 m. Na liczącym 2000m odcinku pomiędzy dolną i górną stacją gondola podparta będzie tylko dwoma podporami, odległość pomiędzy nimi wynosić będzie pełne 1500 metrów. Już samo to sprawia, że jazda nową kolejką linową będzie niezapomnianym przeżyciem,

 

Galeria zdjęć

SkiWelt Itter - © SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental
Nowa Rotkoglbahn będzie do podobna kolei Giggijochbahn  - © Bergbahnen Sölden
Nowa stacja górna kolejki 6-CLD-B Velilleck F1 w Ischgl  - © Silvretta Arena AG
Nowa Velilleckbahn na mapce tras w Ischgl - © Silvretta Arena AG

Zobacz wszystkie

Reklama

Wiadomości z ośrodków

Reklama

Galeria zdjęć

3S Eisgratbahn na lodowcu Stubai - © Stubaier Gletscher
Smart Ski Goggles - inteligentne goggle - © Ski amade
Nowe inwestycje 2015/16
Jaworzyna Krynicka - © SN Jaworzyna Krynicka

Reklama