W tej kategorii naszego testu znajdziecie narty allroundowe, czyli te najbardziej popularne - takie, które zwykłemu narciarzowi pozwolą w stu procentach delektować się urlopem na stoku. To bardzo zwrotne narty umożliwiające bezpieczną jazdę nie wymagającą dużego wysiłku. Narty allroundowe wykazują dobre właściwości carvingowe, jednak nie zmuszają narciarza na siłę do jazdy na krawędziach. To solidne i stabilne narty, których konstrukcja zdecydowanie nie predestynuje ich do jazdy wyczynowej. Zdecydowana większość zimowych urlopowiczów powinna znaleźć w tej grupie idealny model nart dla siebie.

Ośrodek Vallandry, w którym odbywały się testy, posiada stoki idealnie pasujące do tej kategorii nart. Nie są zbyt strome, a co najważniejsze, są idealnie przygotowane. Słońce, które chętnie przyświecało nam podczas testów, sprawiało, że towarzyszył im prawdziwie urlopowy klimat.

Szerokość testowanych nart mieści się między 72 mm (Head i Rossignol) a 80 mm. Większość modeli miała pod wiązaniem od 73 do 76 mm. Narty allroundowe pod względem szerokości są bardzo podobne do desek carvingowych, dlatego bardzo trudno jest przeprowadzić ścisły podział między obiema kategoriami. Wszystkie testowane allroundery to narty carvingowe, ale najczęściej łatwiej jest je kontrolować i raczej nie są przeznaczone do jazdy z dużą prędkością.

Komfortowe narty allroundowe są bardzo atrakcyjne cenowo: ceny nart w teście wraz z wiązaniem mieszczą się pomiędzy 1499 zł (Atomic) a 2199 zł (Elan) – są zatem znacznie korzystniejsze pod tym względem w stosunku do sportowych nart carvingowych.

Przegląd

Nasi testerzy byli pod wrażeniem nart z tej grupy. Większość testowanych modeli posłusznie wykonywała to, czego się od nich oczekiwało. Tylko nieliczne miały nieco zbyt sportowy charakter. Oceniano narty w carvingu i przy wykonywaniu skrętów ślizgowych, sprawdzano łatwość zmiany krawędzi, skrętność narty, ilość siły potrzebnej do jej prowadzenia i sterowania, odbicie i zachowanie narty przy dużej prędkości. Z testu wynika, że ogólnie te lekkie narty zrobiły w większości dobre wrażenie, ponieważ łatwo można na nich skręcać i nie trzeba przy tym używać zbyt dużej siły, co w tej kategorii jest szczególnie istotne. Ponadto sprawdzano, czy narta daje się łatwo kontrolować. Narty, które zmuszają narciarza do jazdy na krawędziach, zostały ocenione przez testerów jako mniej komfortowe. Dobre narty allroundowe powinny równie dobrze radzić sobie przy skrętach ciętych, jak i ślizgowych, i żadnego z tych typów skrętów w żaden sposób nie preferować.

Właściwa długość

W segmencie nart allround sprzedawane są narty dość krótkie. Takie krótkie deski są lżejsze i wygodniejsze na nodze. Jednak nie wszystkie z nich nadają się do jazdy przy bardzo małym rozmiarze. W opisach poszczególnych modeli znajdziecie na ten temat kilka komentarzy.

Zwykle kupując lub wypożyczając narty możecie trzymać się następującej zasady: wysokość ciała minus 10 cm. Narciarzom cięższym lub lubiącym szybką jazdę (którzy w zasadzie nie powinni kupować nart z tej kategorii) polecamy kupno dłuższego rozmiaru. Wysokie osoby mogą mieć czasem trudności z dobraniem narty odpowiedniej długości, ponieważ narty allroundowe produkowane są w stosunkowo małych rozmiarach. Z tego powodu w określonych przypadkach lepiej zdecydować się na narty all mountain, supercruiser lub typowe narty carvingowe.