Skiinfo używa plików cookie w celu optymizacji naszej strony i dostosowania jej do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki te pomagają nam i naszym partnerom lepiej zrozumieć Wasz sposób korzystania z naszego portalu i wyświetlać Wam odpowiednie reklamy. Klikając "Akceptuję" wyrażasz zgodę na użycie przez nas plików cookie i zarządzanie przez nas zebranymi danymi. Więcej informacji i możliwość indywidualnego dopasowania ustawień dla plików cookie znajdziesz w Polityce prywatności: Polityka prywatności
Ok
Polish
Nowości sezonu 2018/19 w Austrii: nowe koleje linowe, nowe trasy- ©Silvrettaseilbahn AG

Zachodni widok górnej stacji kolei Gampenbahn w Ischgl

Prawa autorskie: Silvrettaseilbahn AG

Austriackie ośrodki narciarskie znów zainwestowały miliony euro w budowę nowych kolei linowych i wyciągów. Zobaczcie zestawienie najważniejszych nowości narciarskich sezonu 2018/19 w Austrii.

ISCHGL: Absolutnym hitem sezonu zimowego 2018/19 w ponadgranicznym regionie narciarskim Ischgl-Samnaun jest nowa kanapa Gampenbahn. Stary wyciąg z 1988 r. po 30 latach pracy trafił do Kazachstanu i został zastąpiony przez nowoczesną 6-osobową kolej krzesełkową najnowszej generacji o przepustowości 2800 osób na godzinę. Nowa kanapa to światowa rekordzistka na świecie pod względem przewyższenia. Różnica wysokości pomiędzy górną a dolną stacją wyciągu wynosi 924m. Fotele nowej kolejki są wyjątkowo szerokie (52 cm), mają ergonomiczny kształt, są podgrzewane oraz dysponują ulepszoną barierką zabezpieczającą. Ponadto, dzięki nowoczesnej konstrukcji kolejka pracuje bardzo cicho i generuje dużo mniej wibracji. W ośrodku powstały też dwie nowe restauracje.  Tuż przy stacji dolnej kolejki Gampenbahn uruchomiono stylową restaurację samoobsługową Ischgl Slopefood, gdzie serwowane są dania typu „streetfood”, na przykład hamburgery podawane z wagonika kolejki gondolowej. Miłośnicy klasycznej obsługi w przytulnej atmosferze górskiej chaty znajdą ją w nowej restauracji Gampenalpe, gdzie można skosztować tradycyjnej, regionalnej kuchni tyrolskiej. Lokal dysponujący 100 miejscami znajduje się na wysokości 1990 m n.p.m., zaledwie 400 metrów od dolnej stacji kanapy Gampenbahn, bezpośrednio przy czerwonym trasie nr 40.

MAYRHOFEN: W komfort narciarzy w sezonie 2018/19 zainwestowano w Mayrhofen w dolinie Zillertal aż 18 mln euro. 15 grudnia na stokach Penken ma ruszyć nowa kolej linowa Möslbahn. Innowacyjna 10-osobowa gondola najnowszej generacji D-Line połączy osiedle Mösl na Hochschwendbergu ze szczytem Penken. Kolejka w ciągu godziny będzie wywozić na górę około 2000 osób. Oprócz gondoli w Mayrhofen kosztem 2,7 mln euro powstaną też nowe trasy narciarskie o łącznej długości 1,2 km.

Nowa kolei linowa Möslbahn w Mayrhofen  - © https://www.mayrhofner-bergbahnen.com

Nowa kolei linowa Möslbahn w Mayrhofen

Prawa autorskie: https://www.mayrhofner-bergbahnen.com

HOCHKÖNIG: W tym sezonie zimowym w ośrodku narciarskim Hochkönig będzie miało miejsce wielkie połączenie góry Natrun w Maria Alm z główną częścią stacji na Abergu. Nowa kolej linowa na stokach Natrun, rozbudowana trasa narciarska i nowoczesny system naśnieżania od tej zimy umożliwią bezpośredni dojazd na nartach do Abergu. Nowoczesna 10-osobowa gondola Sonnbergbahn z kabinami Doppelmayra o przepustowości 2000 osób na godzinę i długości 1.271m połączy dolną stację Abergs ze szczytem Natrun. To nie koniec nowości w tym ośrodku. Od sezonu 2019/2020 wysłużony wyciąg Gabühel zostanie zastąpiony przez nowoczesną 10-osobową kolej linową.

Od zimy 2018/19 w Hochkönig wjedziecie z wioski bezpośrednio na trasy  - © Hochkönig

Od zimy 2018/19 w Hochkönig wjedziecie z wioski bezpośrednio na trasy

Prawa autorskie: Hochkönig

KITZBÜHEL: Wyjątkowo w tym roku inwestycje w Kitzbühel nie dotyczą głównej części ośrodka lecz małej, rodzinnej stacji Kitzbüheler Horn leżącej po drugiej stronie miejscowości. Łącznie zainwestowano tu prawie 25 mln euro. Stare krzesło Raintal zastąpiła 10-osobowa gondola Comfortline S 10EUB Raintal. Wysokie kabiny firmy Leitner wyposażone są w ergonomicznie wyprofilowane siedziska. Dzięki tej modernizacji skróci się także czas podróży na szczyt z 11,7 minut do 3,5 minuty. Górna i dolna stacja kolejki będą doskonale wpasowane w krajobraz dzięki dachom pokrytym gontem skomponowanym ze szklano-betonową architekturą. Odnowiony ma być także wyciąg krzesełkowy Brunellenlift. Zastąpi go  nowoczesna 6-osobowa kanapa „6SB Brunelle” wyposażona w system stabilizacji, który minimalizuje wpływ wiatru na wyciąg. Fotele będą wyposażone w mechaniczną blokadę ramy siedziska oraz funkcję automatycznego otwierania. Co ciekawe przy okazji tych inwestycji nie zostanie zwiększona przepustowość wyciągów ani też nie powstanie żadna nowa trasa. Co więcej, jedna z tras zostanie nieco skrócona, ponieważ dolna stacja kolei Raintalbahn położona jest nieco wyżej niż jej poprzedniczka. Dzięki temu zachowany ma być spokojny, rodzinny charakter tej stacji narciarskiej – poprawi się jedynie komfort narciarzy. Obie koleje linowe mają zostać oddane do użytku 8 grudnia 2018 r. punktualnie o godzinie 8:30.

KATSCHBERG:  Katschbergu kontynuuje prace modernizacyjne. Dzięki nowej 8-osobowej gondoli Silverjet I, która kursować ma między doliną a stacją pośrednią, kolejki do kolejki w St. Margarethen przejdą do przeszłości. Budowę Silverjet I rozpoczęto 9 kwietnia. Inwestycja ma być gotowa dokładnie na otwarcie sezonu 2018/19, 1 grudnia. 60 nowoczesnych kabin transportować będzie na górę do 2600 osób na godzinę. Przejazd trwać będzie około 5 minut.

KITZSTEINHORN / MAISKOGEL: Wkrótce narciarzy z Kaprun na Maiskogel i a stamtąd dalej na lodowiec Kitzsteinhorn wwozić będą dwie nowe koleje linowe. Jako pierwsza już w grudniu 2018 oddana zostanie do użytku komfortowa10-osobowa gondola MK Maiskogelbahn, która, jak sama nazwa wskazuje kursować będzie na Maiskogel. Przy jej dolnej stacji w Kaprun powstanie centrum obsługi z kasami, przechowalnią sprzętu narciarskiego na 2000 kompletów i nowoczesnym sklepem sportowym i wypożyczalnią. Rok później połączenie gondolowe zostanie przedłużone z Maiskogla na Kitzsteinhorn, co ostatecznie złączy w jedną całość  ten rodzinny ośrodek z terenem lodowcowym. 

OBERGURGL-HOCHGURGL:  W Obergurgl-Hochgurgl na końcu doliny Oetztal w sezonie 2018/19 oddana zostanie do użytku druga część kolei linowej Kirchenkarbahn, której pierwszy etap uruchomiono w 2015 r. Nowa 10-osobowa gondola firmy Doppelmayr będzie wwozić narciarzy na wysokość 2.839 m. Ośrodek wzbogaci się także o nową niebieską trasę z systemem naśnieżania.

SOELDEN | OETZTAL: To nie koniec nowości w dolinie Oetztal. Po sukcesie wprowadzonego w zeszłym sezonie wspólnego karnetu „Soelden/Obergurgl-Hochgurgl” postanowiono jeszcze bardziej rozszerzyć tę ideę. Od tej zimy dostępny jest nowy karnet „Ötztaler Superskipass“, który jest ważny w sześciu ośrodkach narciarskich w Ötztal: Sölden, Obergurgl-Hochgurgl, Vent, Gries, Niederthai i Hochötz-Kühtai. Łącznie to 356 kilometrów tras narciarskich i 90 kolei linowych i wyciągów.  „Ötztaler Superskipass” można kupić na okres od trzech dni wzwyż. Kolejną nowością Soelden jest instalacja kinowa „007 ELEMENTS”  inspirowana filmami o Jamesie Bondzie, którą otwarto latem 2018 na szczycie Gaislachkogl, tuż obok słynnej restauracji Ice Q służącej za scenografię dla filmu „Spectre“. Całość wbudowana jest w zbocze góry.

HOCHZILLERTAL | HOCHFÜGEN | SPIELJOCH: Nowości pojawią się także w dolinie Zillertal. W ośrodku Hochzillertal od tego sezonu na szczyt Wetterkreutz na wysokość 2400m narciarzy i snowboarderów wwozić będzie nowa 10-osobowa gondola Wimbachexpress. Z kolei na sezon 2019/20 planowane jest oddanie do użytku kolei „Peak-to-Peak“ z Riederer Wetterkreuz na Onkeljoch. Jej gondolki wisieć będą na wysokości 1000m  nad dnem doliny.

ZILLERTAL ARENA: W Zillertal Arenie kontynuowane są inwestycje w sztuczne naśnieżanie. W rejonie Rosenalm w Zell am Ziller w sezonie zimowym 2018/19 przybędzie  nowy zbiornik wody służącej do naśnieżania. Sztuczny staw ma pojemność 150 000 metrów sześciennych. Projekt, w który zainwestowano 13 milionów euro, umożliwi naśnieżanie w rejonie Zell w Zillertal Arenie prawie 100 proc. stoków.

Ale w 2018/2019 r. w Zillertal Arenie pojawi się też nowa kolej linowa. Z początkiem zimy ruszy 6-osobowa kanapa Larmach w Königsleiten. Wyciąg marki Doppelmayr może przewozić do 2800 pasażerów na godzinę i w ciągu 4:28 minut pokonuje różnicę wysokości 321 metrów. Kanapy wyposażone są w osłony przeciwwiatrowe i podgrzewane siedziska. Inwestycja kosztowała 8,5 miliona euro.

SILVRETTA MONTAFON: W miejscu „Starej Dolnej Stacji” 1-osobowego wyciągu krzesełkowego Versettla w Gaschurn na początku sezonu zimowego 2018/19 oddany ma zostać do użytku nowy obiekt, w którym znajdzie się sklep sportowy i bar après-ski z otwartym i zadaszonym tarasem. Grupa Silvretta Montafon zainwestowała w budowę nowej „Starej Stacji około 4,9 miliona euro.

DAMÜLS MELLAU: Wysłużony 2-osobowy wyciąg krzesełkowy Oberdamüls zastąpi nowoczesna 6-osobowa wyprzęgana kanapa Sunnegg. Wsiadanie ułatwi dodatkowo przenośnik taśmowy. Kanapa poruszać się będzie z prędkością 6m/s, wyposażona będzie w podgrzewane siedzenia i osłony chroniące przed warunkami atmosferycznymi. Wyciąg będzie dostępny poprzez trasę nr 17.

SNOW SPACE SALZBURG: Latem 2018 r. w ośrodku Snow Space Salzburg zlikwidowano czteromiejscowy wyciąg krzesełkowy Sonntagskogel 2 w Snow Space Salzburg, który stanowił wąskie gardło pomiędzy dwoma narciarskimi szczytami Grafenberg i Gernkogel w Wagrain i St. Johann. Stary wyciąg zostanie zastąpiony nowoczesną i bardzo wydajną 8-osobową kanapą, która prowadzić będzie nieco zmodyfikowaną trasą w rejon tuż poniżej szczytu Sonntagskogel. Budowę rozpoczęto w czerwcu, całość ma być gotowa na przełomie listopada i grudnia. Oprócz zwiększenia przepustowości głównym celem inwestycji jest poprawa komfortu -  nowa kanapa wyposażona będzie w osłony chroniące przed warunkami pogodowymi, ogrzewanie siedzenia i opuszczaną blokadę bezpieczeństwa. Ponadto nowa kolei nie ma już tylko służyć jako połączenie między Wagrain i St. Johann, ale także jako transport dla narciarzy korzystających z pobliskiej trasy, która dzięki wydłużeniu będzie teraz znacznie bardziej atrakcyjna.

GLUNGEZER: 51-letni 2-osobowy wyciąg krzesełkowy między dolną stacją w Tulfes i środkową stacją Halsmarter zakończył już swoją służbę i od połowy grudnia. zostanie zastąpiony przez nowoczesną 10-osobową kolejkę gondolową marki Doppelmayr. 

SKICIRCUS SAALBACH-HINTERGLEMM LEOGANG FIEBERBRUNN: Na gości regionu narciarskiego Skicircus Saalbach-Hinterglemm Leogang Fieberbrunn w najbliższym sezonie zimowym czekać będzie kilka nowości.  Starą, ognistoczerwoną Kohlmaisbahn zastąpi nowoczesna 10-osobowa kolej kabinowa. Jej trasa podzielona będzie na dwa etapy. Ponieważ nowa stacja pośrednia znajduje się około 30m na zachód od dotychczasowej, jej budowę można było zacząć już w 2017 r. Latem tego roku dobudowano jeszcze dolną i górną stację. Nowa Kohlmaisbahn ruszy w grudniu.

Nowa dolna stacja kolei linowej Kohlmaisbahn w Saalbach Hinterglemm  - ©  Tourismusverband Saalbach Hinterglemm

Nowa dolna stacja kolei linowej Kohlmaisbahn w Saalbach Hinterglemm

Prawa autorskie: Tourismusverband Saalbach Hinterglemm

Wymieniona została także stara 6-osobowa kanapa Asitzmuldenbahn. Od listopada zastąpi ją super nowoczesna kanapa 8-osobowa z podgrzewanymi siedziskami, osłonami i automatycznie ryglowanym pałąkiem bezpieczeństwa. Nowa kolej w ciągu godziny wwiezie na górę 3500 osób.

Ponadto w Saalbach-Hinterglemm powstaną dwa nowe zbiorniki retencyjne na wodę do naśnieżania. Zbiornik Hochalm II (objętość: 251.300 m³) będzie gotowy dopiero w październiku 2019, natomiast  zbiornik Streuböden (objętość: 155.000 m³) już w październiku 2018.

BAD GASTEIN: W dolinie Gasteinertal cieszą się już na nową kolej linową Schlossalmbahn, która ma zostać oddana do użytku w grudniu 2018. Kto miał okazję korzystać z wysłużonej poprzedniczki i tłoczyć się w kolejce do niej, wie, że to bardzo potrzebna inwestycja. „Projekt Pokoleniowy NOWA Schlossalm “ o wartości 84 milionów euro zakłada budowę nowej 10-osobowej gondoli Schlossalmbahn oraz całkowicie nowej, wielofunkcyjnej stacji dolnej, która znajduje się po drugiej stronie drogi federalnej, co ułatwi do niej dostęp. Nie będzie też już potrzeby przesiadki na stacji pośredniej a przepustowość zwiększy się z 1400 do 3000 osób na godzinę. Nowa stacja górna znajduje się nieco wyżej niż dotychczasowa, dzięki czemu narciarze i snowboarderzy mogą już w tym miejscu wybierać pomiędzy trzema kierunkami zjazdu (Schlossalm, Kleine Scharte i Haitzingalm). W tym rejonie zlikwidowano ponadto 2-osobowy wyciąg krzesełkowy Haitzingalm i 4-osobową kanapę Kleine Scharte. Natomiast 4-osobowy wyciąg Sendleiten zastąpi biegnąca dokłądnie tą samą trasą 8-osobowa kanapa z osłonami o przepustowości około 4000 osób na godzinę. W ośrodku Schlossalm przebudowanych zostanie łącznie 20ha tras narciarskich.

 

Nowa dolna stacja kolei linowej Schlossalmbahn w Bad Hofgastein  - © Gasteiner Bergbahnen

Nowa dolna stacja kolei linowej Schlossalmbahn w Bad Hofgastein

Prawa autorskie: Gasteiner Bergbahnen

Reklama

Reklama

Reklama