Nowości sezonu 2021/22 w Alpach: nowe wyciągi, nowe trasy

Artykuły Narciarskie podróże Nowości sezonu 2021/22 w Alpach: nowe wyciągi, nowe trasy

Poprzednie sezony  przyzwyczaiły nas do tego, że ośrodki narciarskie w Alpach inwestowały co roku miliony euro w nową infrastrukturę dla narciarzy. W tym roku widać wyraźnie, że liczba nowych inwestycji, zwłaszcza tych największych i najbardziej spektakularnych znacząco spadła. Miniony sezon był bowiem niezwykle trudny dla stacji narciarskich. Lockdown spowodowany pandemią koronawirusa sprawił, że większość ośrodków poniosła spore straty. Mimo to i w tym sezonie pojawi się w Alpach kilka ciekawych nowości. Oto wybór naszym zdaniem najciekawszych inwestycji.

Nowości w Tyrolu (Austria)

Gondola Weißseejochbahn na lodowcu Kaunertal

Inwestycja na Kaunertalu to swoisty ewenement. W Tyrolu z uwagi na względy środowiskowe nie buduje się już w zasadzie kolei linowych w nowych miejscach i nie rozszerza się zasięgu terenów narciarskich. Nowa 10-osobowa gondola Weißseejochbahn to wyjątek. Wraz z nią do dyspozycji narciarzy oddana została nowa czerwona trasa oraz ciekawe warianty zjazdów freeridowych.

Budowa kolei firmy Leitner kosztowałą 12,5 mln euro. Weißseejochbahn wwozi narciarzy ze stacji pośredniej Ochsenalm na grań na wysokość  3.044 m n.p.m., gdzie przebiega granica między Austrią a Włochami. Pokonuje po drodze prawie  2 km oraz 550 m przewyższenia. Wjazd na górę zajmuje niespełna 6 minut a w ciągu godziny kolej może przetransportować 2400 osób.

Podczas projektowania tej inwestycji szczególną uwagę przywiązywano do tego, by nowa kolei pozbawiona była barier architektonicznych.  Dlatego bez trudu mogą z niej korzystać osoby niepełnosprawne poruszające się na monoski czy też wózkach inwalidzkich. Kaunertal słynie z oferty dla osób z upośledzeniem narządów ruchu.

Weißseejochbahn wpisuje się także w strategię zrównoważonego rozwoju, ponieważ napędzana jest energią elektryczną pochodzącą z paneli słonecznych. Przy budowie zastosowano specjalną technologię solarną, będącą prawdziwą nowością w kolejach linowych: elewacja budynku z nasłonecznionej strony pokryta jest innowacyjnymi modułami fotowoltaicznymi, które nie odbijają światła. Obiekt produkuje ona energię elektryczną przez 365 dni w roku.

Otwarcie kolei Weißseejochbahn zaplanowano na grudzień 2021.

Nowe wyciągi w Alpach
Weißseejochbahn na lodowcu Kaunertal

Kolej linowa Goldsee w Nauders

Nauders przywita narciarzy w tym sezonie nową 6-osobową kanapą Goldseebahn. Docelowo nowa inwestycja zastąpi trzy wysłużone już wyciągi orczykowe. Dzięki temu narciarze mogą liczyć na znacznie większy komfort. Nowa kanapa posiada automatyczne zabezpieczenia dla dzieci, podgrzewane, ergonomiczne  siedziska oraz osłony chroniące przez śniegiem i wiatrem. Przy okazji zadbano również o trasy narciarskie w rejonie nowego wyciągu, które zostały na nowo wyprofilowane, a ich bardziej strome odcinki zostały nieco złagodzone. Atutem nowej kolei jest zwiększona odporność na podmuchy wiatru.

Nowe wyciągi w Alpach
Nowa Goldseebahn w Nauders

Kolej linowa Rosskarbahn w Obergurgl

W położonym za końcu doliny Ötztal ośrodku narciarskim Obergurgl nowa 10-osobowa gondola firmy Doppelmayr zastąpi stary 4-osobowy wyciąg krzesełkowy eksploatowany od 1997 roku. Po ponad 20 latach wiernej służby w tym sezonie zimowym nadszedł czas na jego odnowienie. Czas wjazdu na Festkogel skróci się z 7 do nieco ponad 5 minut. Jednocześnie znacząco wzrośnie przepustowość kolejki, która w ciągu godziny będzie mogła przewieźć 2400 osób. Z pewnością przyczyni się to do zmniejszenia kolejek, które tworzyły się tu czasem w okresach największego obłożenia.

Przy okazji budowy górna stacja została przesunięta nieco w kierunku kolei Festkoglbahn. Tak jak w przypadku dotychczasowego wyciągu krzesełkowego, nowa gondola również będzie składała się z dwóch sekcji, co umożliwi narciarzom i snowboardzistom wsiadanie i wysiadanie w połowie drogi.

Nowe wyciągi w Alpach
Nowa gondola Rosskarbahn w Obergurgl

Nowy jibline w snowparku Stubai Zoo

To nie nowa kolei linowa, ale warto wspomnieć o tej innowacji. Snow Park Stubai Zoo położony na lodowcu Gaisskarferner na wysokości 3100 m n.p.m. – jeden z najlepszych i najbardziej znanych tego typu obiektów w Alpach – wzbogacił się o nowy jibline o długości 300 metrów. Linia jest obsługiwana przez własny wyciąg (Zooshuttle).

Runda narciarska KitzSkiWeltTour

To nowa atrakcja dla łowców kilometrów. Ośrodki narciarskie SkiWelt Wilder Kaiser-Brixental oraz KitzSki oddadzą narciarzom w tym sezonie do dyspozycji najdłuższą pętlę narciarską na świecie! Na nartach będzie można przejechać z Going am Wilden Kaiser przez Alpy Kitzbühelskie aż do Hollersbach w Wysokich Taurach – i co istotne, nigdy po drodze nie trzeba będzie korzystać dwa razy z tej samej trasy. Pętla będzie miała 80 km długości. Wszystko będzie dostępne w jednym karnecie: KitzSkiWelt.

 

Nowości w Ziemi Salzburskiej (Austria)

Gondola Flying Mozart w Snow Space Salzburg

Od początku sezonu zimowego 2021/22 dotychczasową kolejkę linową Flying Mozart z Wagrain/Kirchboden do Grießenkar zastąpi supernowoczesna 10-osobowa kolej gondolowa. Nowa gondola jest jedną z najpotężniejszych jednolinowych kolei linowych na świecie. Dzięki niesamowitej przepustowości 4.000 osób na godzinę gwarantuje miłośnikom sportów zimowych szybki dostęp do terenu narciarskiego.

Wraz z nowym otwartym w grudniu 2020 r. łącznikiem „Panorama Link” pomiędzy ośrodkami Flachau / Wagrain i Flachauwinkl / Kleinarl powstał w ten sposób jeden z największych i najbardziej zróżnicowanych regionów sportów zimowych w Europie. Trasa 10-osobowej gondoli prowadzi z górnej stacji Grießenkareck przez grzbiet górski do górnej stacji Flachauwinkl-Kleinarl. Czas przejazdu wynosi 8 minut, a dzięki obszernym przeszkleniom pod 3,2-kilometrowej podróży będzie można podziwiać wyjątkową górską panoramę.

Kanapa „Mooslehenbahn” w Filzmoos

Filzmoos to mały, ale bardzo popularny rodzinny teren narciarski w Ziemi Salzburskiej. W sezonie zimowym 2021/22 kolejkę „Mooslehenbahn” kursującą po słonecznej stronie doliny zastąpi nowoczesny 6-osobowym wyciąg krzesełkowy. Nowa kanapa spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i komfortu. Wyciąg posiada automatyczne zabezpieczenia dla dzieci oraz osłony przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi.

Kolejka linowa Zwölferhorn w regionie Wolfgangsee

Dzięki nowej kolejce linowej Zwölferhorn w St. Gilgen nad jeziorem Wolfgangsee na szczyt Zwölferhorn w ciągu godziny może wjechać do 655 osób. 28 nowych żółto-czerwonych gondolek oferuje najwyższy komfort, dużo miejsca oraz wspaniałe widoki. Ponadto wyremontowano górną i dolną stację, a na górze wybudowano nową restaurację.

 

Nowości w Vorarlbergu

Otwarcie dwóch nowych kolei linowych planowane jest na grudzień 2021 roku w największym austriackim regionie narciarskim  Ski Arlberg, a dokładnie w stacji Lech Zuers am Arlberg.

Kolej linowa Zugerbergbahn

Dotychczasowy 2-osobowy wyciąg krzesełkowy Zugerbergbahn w miejscowości Zug woził narciarzy już od 1969 roku. Jazda nim nie należała do najwygodniejszych. Dlatego od grudnia zastąpi go nowoczesna i komfortowa 10-osobowa kolej kabinowa. Wjazd na górę zajmie teraz zamiast 13  zaledwie 5 minut. Wpłynie to także na zmniejszenie się kolejek. Na uwagę zasługuje także projekt dolnej i górnej stacji gondoli. Obie znajdują się pod ziemią, dzięki czemu wtapiają się w krajobraz. Są przez to również mniej wrażliwe na wiatr i optymalnie wykorzystują przestrzeń. Ponadto nowa kolej zainteresuje osoby, które nie jeżdżą na nartach lub snowboardzie. Stacja górna jest bowiem połączona podziemnym tunelem ze schroniskiem Balmalp.

Nowe wyciągi w Alpach
Kanapa Zugerbergbahn w Lech Zuers Foto: Ski Arlberg

Kanapa Madloch

Po ponad 50 latach wiernej służby nadszedł również czas na wymianę wyciągu krzesełkowego Madlochbahn działającego w Zürs od 1967 roku. W porównaniu z innymi nowoczesnymi kolejkami w regionie Ski Arlberg, pozostawiał on wiele do życzenia pod względem komfortu, prędkości i przepustowości.  Nowa 6-osobowa kanapa Madloch będzie nie tylko prawie o połowę szybsza, ale również o wiele bardziej komfortowy. Fotele wyposażone będą w osłony przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi oraz ogrzewanie siedziska. Dotarcie na Madloch na wysokość 2.446 metrów zajmie jedynie 5 minut. Stacja dolna i górna zbudowane są w konstrukcji stalowo-szklanej, dzięki czemu dobrze komponują się z otoczeniem. Ponadto, stacja dolna została przeniesiona i znajduje się teraz naprzeciwko jeziora Zürs. Jest to bardzo pozytywna zmiana dla terenu narciarskiego i trasy Der Weiße Ring, którą można teraz pokonać jeszcze szybciej.

 

Nowości w 4 Dolinach (Les 4 Vallées – Szwajcaria)

Rok 2022 będzie rokiem innowacji w największym szwajcarskim ośrodku narciarskim Les 4 Vallées. W tym sezonie powstaną tu cztery nowe wyciągi, które mają zapewnić narciarzom większy komfort. Skróci się także czas przejazdu, ponieważ nowe wyciągi będą mogły przewieźć więcej narciarzy i snowboardzistów na godzinę. Wszystkie cztery projekty mają być gotowe już tej zimy.

Kanapa Moay Pasay w Bruson

Stary wyciąg krzesełkowy w La Pasay został wycofany z użytku i zastąpiony nową 6-osobową kanapą z osłoną przeciwwiatrową. Prawdopodobnie najbardziej godną podkreślenia innowacją jest czas przejazdu, który skrócił się o ponad połowę. Zamiast 11 minut, narciarze i snowboardziści dotrą teraz na szczyt w ciągu zaledwie 5 minut. Na uwagę zasługuje również design krzesełek zaprojektowanych przez Porsche Design Studio.

Nowe wyciągi w Alpach
Kanapa Moay Pasay w Bruson

Kanapa Pissavache Chargerat w Bruson

Drugim nowym wyciągiem, który powstanie w Les 4 Vallées jest również 6-osobowa kanapa. Nowy projekt połączy La Pisse-Vache i Col de Chargerat. Wyciąg o długości 1523 m będzie pokonywał przewyższenie 462m. Czas jazdy wyniesie około 6 minut a przepustowość 1600 osób na godzinę.

Kolei hybrydowa TPM6/10 Collons Thyon

Także w Thyon powstaje duża inwestycja, która przyczyni się do ulepszenia terenu narciarskiego. Téléporté Mixte powstaje w miejsce dwóch istniejących tam gondoli. Nowa kolej  to połączenie wyciągu krzesełkowego i gondolek. Kanapy będą 6-osobowe a kabiny 10-osobowe.  Nowy wyciąg nie tylko zapewnia większą przepustowość, ale również umożliwia pieszym bez sprzętu narciarskiego przemieszczanie się pomiędzy Les Collons 1900 i Thyon 2000. Podróż nową koleją potrwa 4 minuty.

Gondola Medran IV w Verbier

Stary Mèdran I do ostatniej zimy był jednym z głównych wyciągów w Verbier. Wiedzie on  bezpośrednio z miejscowości (1.500 m) na Les Ruinettes na wysokość 2.200 m, skąd można odkrywać pozostałe tereny narciarskie Les 4 Vallées. Jednak po 37 latach eksploatacji 6-osobowa kolejka krzesełkowa nie spełnia już współczesnych wymagań, zwłaszcza ze względu na niską przepustowość. Dlatego też ośrodek zdecydował się na zastąpienie wyciągu nowoczesną gondolą Mèdran IV. Kabiny nowej kolei linowej mogą pomieścić 10 osób, znacznie wzrosła też prędkość jazdy. Przepustowość nowej gondoli wynosi 3200 osób na godzinę.

Nowości w Trentino (Włochy)

W Val di Fassa, w rejonie Belvedere nad Canazei uruchomiony zostanie nowy 6-osobowy wyprzęgany wyciąg krzesełkowy Kristiania. Górna stacja nowej kanapy znajduje się na Col dei Rossi w pobliżu stacji docelowej kolejki linowej, która wjeżdża z Alba di Canazei oraz kolejki linowej Pecol-Belvedere, która została wyposażona w nowe kabiny.

Swój ambitny plan inwestycyjny kontynuuje także Carezza. W tym ośrodku powstanie nowoczesna 10-osobowa gondola  o nazwie König Laurin. Nowa kolej o długości 1800m zastąpi dwie dotychczasowe kolejki łącząc  schronisko Frommeralm ze schroniskiem Fronza alle Coronelle. Pokonanie tej trasy zajmie zaledwie 6 minut.

W Val di Fassa inwestuje się także trasy narciarskie. W ośrodku  Pozza di Fassa – Ciampedìe zmodernizowano tory na stokach „Vajolet 1” i „Vajolet 2”, a na terenie Alpe Lusia – San Pellegrino przebudowano końcowy odcinek trasy „Fiamme Oro 1”.

Nowością w Madonna di Campiglio będzie w tym sezonie 10-osobowa kolej gondolowa Fortini – Pradalago klasy D – Line. Ta nowoczesna kolei linowa zużywać będzie mniej energii elektrycznej, będzie także cichsza i powodować będzie mniej wibracji niż starsze gondole. Komfort przejazdu zapewnią narciarzom 102 nowe obszerne designerskie kabiny z podgrzewanymi siedzeniami.

Rewolucja w skipassach – „pay per use”

Na terenie narciarskim Skiarea Campiglio Dolomiti di Brenta (Madonna di Campiglio, Pinzolo i Folgarida-Marilleva) wprowadzony zostanie w sezonie 2021/22 nowy system sprzedaży karnetów. W ramach dynamicznego cennika płacić się będzie tylko za faktyczny czas spędzony na stoku. Karnet sezonowy zmienia się w „Starpass”. Aby go otrzymać, wystarczy zarejestrować się w aplikacji partnera technicznego MyPass Ski lub na stronie mypass.ski i zamówić kartę MyPass za 10 euro, która będzie ważna na terenie narciarskim Campiglio Dolomiti di Brenta. Ci, którzy  skorzystają z tej opcji, im więcej będą jeździć, tym mniej zapłacą. Więcej informacji znaleźć można na stronie: www.ski.it

Kompresorium Paganella otworzy się pierwszy tor saneczkowy z wyciągiem krzesełkowym Santel-Meriz, startujący w pobliżu Fai della Paganella. Ruszając ze Schroniska Meriz będzie można skorzystać z dwuosobowego wyciągu krzesełkowego (który już obsługuje boisko szkolne Rolly Marchi), aby dotrzeć do miejsca, w którym zaczyna się nowa trasa z metą u podnóża stoku narciarskiego dla początkujących. Wspomniany tor, wykonany i zarządzany przez Paganella 2001 S.p.A. ma długość 880 m, szerokość od 3 do 5 metrów i nachylenie średnie 10%, dochodzące maksymalnie do 20%.

Nowa gondola w Cortinie d‘Ampezzo

Nowa 10-osobowa gondola Leitnera Son dei Prade-Cianzopè-Bai de Dones połączy w tym sezonie dwa tereny narciarskie Tofane i Cinque Torri. Kolej bedzie kursować z dolnej stacji położonej ponad miejscowością Pocol przez stację pośrednią Cianzopè na Bai de Dones. Planowana przez długi czas nowoczesna inwestycja poprawi komunikację między spektakularną grupą Cinque Torri a Cortiną. Do tej pory dostać się tam można było wyłącznie drogą. Kolej pokonywać będzie ponad 4,5 kilometra oraz 242m przewyższenia. Podróż potrwa około 14 minut. Przepustowość nowej gondoli ma wynosić 1100 osób na godzinę.
Nowe wyciągi w Alpach
Nowa gondola Son dei Prade-Cianzopè-Bai de Dones w Cortinie d’Ampezzo Foto: LEITNER ropeways

FlySki Shuttle: z lotniska na stok

W okresie od 8 grudnia 2021 r. do 3 kwietnia 2022 r. główne ośrodki narciarskie w Trentino będą połączone bezpośrednimi transferami z lotnisk: Werona-Valerio Catullo, Bergamo-Orio al Serio, Mediolan-Linate, Mediolan-Malpensa, Wenecja-Marco Polo, Treviso-Antonio Canova, Bolzano oraz ze stacjami kolejowymi: FS w MestreMediolan Centrale (nowość z 2021 roku) i Trydent. Dzięki usłudze FlySki Shuttle narciarze dotrą bez trudu do stacji narciarskich w Val di Sole, Val di Fassa, Val di Fiemme, San Martino di Castrozza, Madonna di Campiglio / Pinzolo oraz do dworca kolejowego w Trydencie.

Podziel się:
Copyright © 1995-2022  Mountain News Corporation.  All rights reserved.