Poprzednie sezony przyzwyczaiły nas do tego, że ośrodki narciarskie w Alpach inwestowały co roku miliony euro w nową infrastrukturę dla narciarzy. Mimo trudności, jakie w ostatnich latach operatorom stacji narciarskich zgotowała pandemia, i w tym sezonie pojawi się w Alpach kilka nowych wyciągów i kolei linowych. Oto wybór naszym zdaniem najciekawszych inwestycji.
Nowe koleje linowe w Austrii
Lodowiec Pitztal
Prezentację nowości zaczynamy od lodowca Pitztal, gdzie całkowicie odnowiono popularnego „kreta” – czyli Gletscherexpress, który wwozi narciarzy na teren lodowcowy. Od lipca 2022 roku można już korzystać z dwóch całkiem nowych, znacznie wygodniejszych i nowocześniejszych wagonów. Trasa kolei pozostała oczywiście bez zmian i przebiega w tunelu wydrążonym w skale. Nie zmieniła się także jej przepustowość. Znacznie poprawił się jednak komfort podróży. Wagony są dużo cichsze i poruszają się bardziej płynnie. W dodatku system pracuje wyjątkowo energooszczędnie. W lecie nowa kolej linowa korzystać będzie w 100 procentach z energii elektrycznej pochodzącej z własnej instalacji fotowoltaicznej w rejonie górnej stacji. Ponadto nowy „kret” w trakcie jazdy wytwarza własną energię elektryczną.
Poznaj ośrodek lodowiec Pitztal >>

Lodowiec Hintertux
Skoro mowa o lodowcach to w ośrodku narciarskim na lodowcu Hintertux w sezonie zimowym 2022/23 przybędzie nowoczesna wyprzęgana 6-osobowa kanapa firmy Doppelmayr. Wyposażona będzie ogrzewane siedzenia i osłony. Zastąpi ona leciwy 2-osobowy wyciąg krzesełkowy Lärmstange z 1978 r.
Poznaj ośrodek lodowiec Hintertux >>
Zillertal Arena
Inwestycje poczyniła także pobliska Zillertal Arena. Stary, podatny na warunki atmosferyczne 2-osobowy wyciąg krzesełkowy zastąpi tutaj nowoczesna 8-osobowa kanapa Kapauns. Zgodnie z najnowszymi standardami nowa kolej wyposażona będzie w osłony chroniące przed złymi warunkami atmosferycznymi oraz podgrzewane siedziska. Górna stacja nowej kanapy ulokowana będzie na Übergangsjoch na wysokości 2500 metrów.
Poznaj ośrodek ZiIllertal Arena >>
Axamer Lizum
Axamer Lizum to kameralny ośrodek narciarski położony w pobliżu Innsbrucka. W sezonie zimowym 2022/2023 przybędzie tu nowa 10-osobowa kolej gondolowa „Hoadlbahn NEU”. Zastąpi ona trzy wysłużone już wyciągi krzesełkowe. Dzięki nowej inwestycji w ośrodku powstanie drugie bezpośrednie połączenie doliny z Hoadlhaus (2.340m), najwyższym punktem tej stacji narciarskiej. Znacząco skróci się też czas wjazdu na górę. Podróż z parkingu na szczyt zajmie zaledwie sześć minut. Dla porównania przejazd dotychczasowymi kanapami trwał ponad 20 minut!. Trasa gondoli „Hoadlbahn NEU” podzielona będzie na dwie sekcje. Stacja pośrednia stanąć ma poniżej Sunnalm na wysokości 1.981m.
Poznaj ośrodek Axamer Lizum >>

See w dolinie Paznaun
Mały ośrodek narciarski See w grudniu 2022 wzbogaci się o nową 8-osobową kolejką gondolową „Furglerblick”. Koszt inwestycji to około 9 miliona euro. Gondola wwozić będzie narciarzy z rejonu Ascherhütte na Medrigjoch na wysokość 2570 metrów. W ośrodku przybędzie też nowa niebieska trasa narciarska o długości 1.200m.
Poznaj ośrodek See >>
Galsterbergalm
11 milionów euro kosztować ma nowa inwestycja w ośrodku narciarskim Galsterbergalm w Styrii. Starą, liczącą sobie już ponad 30 lat kolej linową od sezonu 2022/23 zastąpi nowoczesna 10-osobowa gondola. Dzięki niej przepustowość zwiększy się w tym rejonie dwukrotnie. W pierwszym etapie 31 nowych kabin w ciągu godziny przewiezie do 1.200 osób. W planach jest rozbudowa kolei do 45 kabin, co umożliwi transport 1.800 osób na godzinę.
Poznaj ośrodek Galsterbergalm >>
Serfaus
W Serfaus rozpoczęły się prace budowlane nad nowy wcieleniem kolei linowej Komperdellbahn, która liczy już sobie 34 lata i odgrywa kluczowe znaczenie w transporcie narciarzy w tym rejonie. Nowa 10-osobowa gondola będzie przewozić 3500 osób na godzinę. Latem mieliśmy okazję obserwować postępy prac nad tym ambitnym projektem, który pochłonie 50 milionów euro. Praktycznie od nowa powstanie dolna i górna stacja. Dolna pomieści także wypożyczalnię sprzętu ze sklepem sportowym oraz przechowalnię nart liczącą 5.000 miejsc.
Dodatkowo projekt przewiduje budowę stacji pośredniej w rejonie popularnej niebieskiej trasy Mittelabfahrt na wysokości restauracji Leithe Wirt. Dzięki temu w przyszłości początkujący nie będą musieli pokonywać końcowego odcinka trasy, która szczególnie wiosną staje się dość wymagająca. Stacja pośrednia usprawni też transport narciarzy z Fiss w kierunku Serfaus. Korzystający z gondoli Waldbahn zamiast zjeżdżać aż do doliny będą mogli wsiąść do kolei Komperdellbahn na stacji pośredniej. Z uwagi na spory zakres prac realizacja projektu potrwa dwa lata. Otwarcie nowej gondoli planowane jest na sezon zimowy 2023/2024.
Poznaj ośrodek Serfus-Fiss-Ladis >>

St. Jakob im Defereggental
W St. Jakob w dolinie Defereggen nowoczesny 6-osobowy wyciąg krzesełkowy Leppleskofel zastąpi wyciąg orczykowy Almspitzlift działający tu od lat 80. Stacja górna powstanie na wysokości 2.683 metrów, dzięki czemu będzie to najwyżej położona kolej linowa w Tyrolu Wschodnim. Nowa kanapa będzie wyposażona w podgrzewane siedziska oraz osłony przed wiatrem i opadami atmosferycznymi. Pozwoli też wytyczyć trzy nowe trasy narciarskie. Nowa konstrukcja otworzy również trzy nowe stoki.
Poznaj ośrodek St. Jakob im Defereggental >>
Ramsau am Dachstein
8 milionów euro kosztuje budowa kolei linowej „TMX 6-10 Rittisberg” firmy Leitner, która od grudnia 2022 będzie wwozić narciarzy na górę Rittisberg w ośrodku Ramsau am Dachstein. Nowa kolei wyposażona będzie zarówno w 10-osobowe gondole, jak i 6-osobowe kanapy z osłonami. Czas wjazdu na górę na wysokość 1.500m zmniejszy się prawie o połowę i potrwa nieco ponad 3 minuty.
Poznaj ośrodek Ramsau am Dachstein >>
Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau
W Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau zimą 2022/2023 nowoczesny 6-osobowy wyciąg krzesełkowy Hornbahn 2000 zastąpi swojego poprzednika z 24-letnią historią. Dzięki podgrzewanym siedzeniom i osłonom chroniącym przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi nowa kanapa oferuje znacznie większy komfort niż jej poprzedniczka i skraca czas podróży o ponad połowę (z 8 do zaledwie 3 minut i 45 sekund). Przepustowość kolejki zwiększy się jednocześnie z 1.600 do 2.600 osób na godzinę. Przy górnej stacji nowej kolejki Hornbahn 2000 powstaje również platforma widokowa „Top of Alpbachtal”. Wartość inwestycji wyniesie 10,5 miliona euro. Pierwotnie realizacja tych projektów planowana była już na rok 2020, ale opóźniła się z uwagi na pandemię.
Poznaj ośrodek Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau >>
Skicircus Leogang
3700 pasażerów na godzinę przewozić będzie nowoczesna 8-osobowa kanapa, która zastąpi stary 6-osobowy wyciąg krzesełkowy L7 Sportbahn 6er. Nowa kolej linowa posiadać będzie oczywiście podgrzewane siedziska, osłony przeciwwiatrowe oraz automatycznie zamykane zabezpieczenia.
Poznaj ośrodek Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn >>
Hinterstoder
Licząca sobie już 27 lat 6-osobowa kolej linowa, która wwoziła narciarzy z doliny do centrum terenu narciarskiego w Hinterstoder, nie spełniała już oczekiwań narciarzy. Dlatego w sezonie 2022/23 zastąpi ją nowa gondola Hössbahn wyposażona w 10-osobowe gondole. Dzięki temu jej przepustowość zwiększy się do 3.200 osób na godzinę. Skróceniu ulegnie także czas przejazdu. Wjazd ze stacji dolnej do stacji górnej zajmować będzie tylko 6,5 minuty. Umieszczenie otworów na narty wewnątrz gondolek, pozwoli skrócić czas potrzebny na wsiadanie i wysiadanie.
Poznaj ośrodek Hinterstoder >>
Gerlitzen
Do przeszłości odejdzie także wyciąg talerzykowy Finsterbach w Gerlitzen. W sezonie 2022/23 zastąpi go nowa 4-osobowa kanapa Wörthersee Freeride-Jet. Udogodnieniem dla dzieci będą specjalne zabezpieczenia przez wypadnięciem oraz pasy transportowe ułatwiające wsiadanie i zsiadanie z wyciągu. Czas przejazdy skróci się do 2:10 minut. Przepustowość nowej kanapy wynosić ma 2000 osób na godzinę.
Poznaj ośrodek Gerlitzen >>
Nowe koleje linowe we Włoszech
Alpe di Siusi
Na lepszy komfort mogą w tym sezonie liczyć także narciarze odwiedzający ośrodek Alpe di Siusi (Południowy Tyrol). Stary 2-osobowy wyciąg krzesełkowy zastąpi nowa 6-osobowa kanapa Spitzbühl z osłonami chroniącymi przed złymi warunkami atmosferycznymi oraz podgrzewanymi siedziskami. Poza podwyższonym komfortem inwestycja skróci też czas wjazdu na górę oraz znacząco zwiększy przepustowość.
Poznaj ośrodek Alpe di Siusi >>

Merano 2000
Do historii przeszedł też 30-letni wyciąg krzesełkowy Piffing w ośrodku narciarskim Merano 2000. W grudniu zostanie tu oddana do użytku nowoczesna kolej gondolowa Naifjoch firmy Doppelmayr. Wyposażona będzie w 37 przestronnych kabin, z których każda pomieści 10 osób. Przy okazji zmodyfikowana zostanie trasa narciarska przebiegająca w tym rejonie. Na dachu stacji pośredniej dostępny będzie słoneczny taras.
Poznaj ośrodek Merano 2000 >>
Plose
W ośrodku narciarskim Plose w Południowym Tyrolu dotychczas funkcjonująca tu kolej linowa zostanie zastąpiona przez dwie nowoczesne 10-osobowe gondole. Plose I przebiegać będzie od obecnej stacji dolnej do dawnej dolnej stacji dolnej wyciągu Trametsch. Stąd gondola Plose II wwozić będzie narciarzy do obecnej stacji górnej.
Poznaj ośrodek Plose >>
Rosskopf
W południowo tyrolskim ośrodku narciarskim Rosskopf na zasłużona emeryturę odchodzi działająca już od 35 lat stara 6-osobowa kolei kabinowa prowadząca na Monte Cavallo. W tym sezonie zastąpi ją nowoczesna 10-osobowa gondola. Nowa kolej skróci czas wjazdu na górę z 10 do 8,5 minuty. Niemal o połowę zwiększy się też przepustowość. W ciągu godziny będzie można transportować do 2.400 osób. Koszt inwestycji wyniesie 18 milionów euro.
Poznaj ośrodek Rosskopf >>

Nowe koleje linowe w Szwajcarii
Zermatt
W ośrodku narciarskim pod Matterhornem przybędzie druga 3-linowa kolei gondolowa, najwyżej położona kolej linowa tego typu na świecie. Przebiegająca pomiędzy Matterhorn Glacier Paradise a Testa Grigia gondola Glacier Ride II w sezonie 2022/23 połączy Zermatt z Włochami. Budowa rozpoczęła się już w 2019 r., ale pandemia sprawiła, że realizacji projektu znacznie się przedłużyła.
Poznaj ośrodek Zermatt >>

Davos
W sezonie 2022/23 narciarze będą mogli korzystać z całkowicie odnowionego drugiego odcinka gondoli Jakobshorn. W ramach projektu wartego 8 milionów franków szwajcarskich zmodetnizowane zostaną także obie stacje (przesiadkowa i górna). Na szczycie powstanie nowoczesna panoramiczna restauracja ze szklana elewacją.
Poznaj ośrodek Davos-Klosters >>
Poniższe artykuły także mogą Cię zainteresować: